Τρίτη 13 Φεβρουαρίου 2018



  Τιμολόγηση φαρμάκων. Πώς γινόταν και πώς θα γίνεται; Για να καταλαβαίνουμε λίγο αυτά που λέγονται

Σε κάθε νέο (πρωτότυπο) φάρμακο μετά την άδεια κυκλοφορίας, προσδιορίζεται και η τιμή πώλησης του που διαφέρει από χώρα σε χώρα. Γίνονται μελέτες όπου προσδιορίζεται η αποτελεσματικότητα του, προσδιορίζεται το όφελος που προσφέρει έχοντας υπολογίσει σε χρήμα το κόστος της ασθένειας και των επιπτώσεων της για τον ίδιο τον ασθενή και το κοινωνικό σύνολο, ορίζεται το επιπλέον όφελος σε σχέση με τα υπάρχοντα φάρμακα, και λαμβάνεται υπόψιν η προβλεπόμενη κατανάλωση του ώστε να αποσβεστούν τα ερευνητικά και άλλα έξοδα που έγιναν. Η εταιρία που το παράγει καταθέτει αυτές τις μελέτες και διεκδικεί τιμή για το νέο φάρμακο. Ο υπεύθυνος φορέας σε κάθε χώρα (στην Ελλάδα ήταν το υπουργείο Ανάπτυξης και τώρα είναι το υπουργείο Υγείας) ελέγχει αυτές τις μελέτες και προσδιορίζει τιμή πώλησης.


Ο καθορισμός της τιμής ενός φαρμάκου στην αγορά είναι σύνθετη διαδικασία και εξαρτώμενη από πολλούς παράγοντες. Επιπρόσθετα η τιμολόγηση δε γίνεται πάντα σε εταιρικό επίπεδο αλλά χρειάζεται την έγκριση από την αρμόδια αρχή έχοντας πρώτα ακολουθήσει μια συγκεκριμένη διαδικασία που υπόκεινται οποιαδήποτε εταιρία εισάγει ή παράγει το εκάστοτε φάρμακο και θέλει να καθορίσει ή να αυξομειώσει την τιμή του. Για τον καθορισμό της τιμής των φαρμάκων για τα οποία έχει εκδοθεί άδεια κυκλοφορίας από τον Ε.Ο.Φ. ή τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Φαρμάκων (ΕΜΕΑ), ή τη μεταβολή της τιμής τους, απαιτείται η υποβολή σχετικής αίτησης., το αργότερο σαράντα πέντε ημερολογιακές ημέρες από την ημερομηνία έκδοσης του εκάστοτε Δελτίου Τιμών φαρμάκων στον ιστότοπο του Υπουργείου Υγείας. Για όλα τα φάρμακα που εισάγονται από το εξωτερικό πρέπει να υποβάλλεται στην αρμόδια υπηρεσία βεβαίωση από την χώρα από την οποία εξάγεται, θεωρημένη από τις αρμόδιες αρχές, στην οποία να αναγράφεται η τιμή εργοστασίου, η χονδρική και λιανική στη χώρα προέλευσης του φαρμάκου.


Ορισμοί τιμών : 
1.Ανώτατη χονδρική τιμή των φαρμάκων είναι η τιμή πώλησης προς τα φαρμακεία. Στην τιμή αυτή περιλαμβάνεται το ποσοστό μικτού κέρδους του φαρμακέμπορου το οποίο υπολογίζεται ως ποσοστό επί της καθαρής τιμής παραγωγού ή εισαγωγέα. 
2. Ανώτατη λιανική τιμή των φαρμάκων είναι η τιμή που διατίθενται τα φάρμακα στο κοινό από τα φαρμακεία και καθορίζεται από την χονδρική τιμή, προσθέτοντας το νόμιμο κέρδος του φαρμακείου και τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.). Οι ανώτατες λιανικές τιμές είναι ενιαίες σε όλη τη χώρα, με εξαίρεση τις περιοχές που ισχύει μειωμένος συντελεστής Φ.Π.Α. 
3. Καθαρή τιμή παραγωγού ή εισαγωγές είναι η τιμή πώλησης από τους εισαγωγείς, παρασκευαστές, συσκευαστές προς τους φαρμακέμπορους. Η καθαρή τιμή καθορίζεται με βάση την χονδρική τιμή μειωμένη α) για τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα κατά 7,24%, β) για τα συνταγογραφούμενα φάρμακα τα οποία δεν αποζημιώνονται από τους Φ.Κ.Α., φορείς κοινωνικής ασφάλισης, κατά 5,12% και γ) για τα αποζημιούμενα φάρμακα από τους Φ.Κ.Α. κατά 4,67%. 
4. Ανώτατη νοσοκομειακή τιμή των φαρμάκων είναι η τιμή πώλησης από τους εισαγωγείς, παρασκευαστές, συσκευαστές προς το Δημόσιο, τα Δημόσια νοσοκομεία, τις Μονάδες Κοινωνικής Φροντίδας και τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου της, τα φαρμακεία των ιδιωτικών κλινικών άνω των 60 κλινών και προς τα φαρμακεία και φαρμακαποθήκες των φαρμάκων. Η ανώτατη νοσοκομειακή τιμή καθορίζεται με βάση τη χονδρική τιμή μειωμένη κατά 13%. 13 
5. Ειδικά για τα φάρμακα που είναι σπάνιες ασθένειες εφαρμόζεται ειδικός τρόπος υπολογισμού και διαμόρφωσης της χονδρικής και λιανικής τιμής ως εξής: α) επί της νοσοκομειακής τιμής του φαρμάκου προστίθεται 2% ως ποσοστό κέρδους του φαρμακέμπορου και διαμορφώνεται η Ειδική Χονδρική Τιμή. Επί της τιμής που προκύπτει προστίθεται κλιμακωτό μειούμενο ποσοστό κέρδους και ένα πάγιο ποσό 30€ για τη διαμόρφωση της λιανικής τιμής, Στην τελική τιμή προστίθεται ο Φ.Π.Α. 
6. Τιμή Κοινωνικής Ασφάλισης (Τ.Κ.Α.) ορίζεται η τιμή που προκύπτει από την τιμή παραγωγού ή εισαγωγέα μειωμένη κατά 9% (Αριθμ. ΔΥΓ3(α)/οικ.ΓΥ/151/1.3.2012).


Με την αρχή των μνημονίων υπήρξε το παρατηρητήριο τιμών βάση του οποίου η τιμή των πρωτότυπων φαρμάκων δεν πρέπει να ξεπερνά τη τιμή που έχουν οι τρεις φτηνότερες χώρες στην ΕΕ. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, για να κυκλοφορήσει ένα φάρμακο στην Ελλάδα να πρέπει να πάρει τιμή πώλησης σε τουλάχιστον τρεις χώρες στην ΕΕ και αυτό ενέχει μια μικρή καθυστέρηση. Επιπλέον, αυτή η τιμή αναπροσαρμόζεται ανά εξάμηνο. Στο παρελθόν, πριν την δημιουργία παρατηρητηρίου, η Ελλάδα ήταν από τις πρώτες χώρες που κυκλοφορούσαν τα νέα φάρμακα καθώς φαίνεται ότι ελάμβαναν σημαντικά καλύτερες τιμές πώλησης από ότι πετύχαιναν σε άλλες χώρες όπου ελάμβαναν τιμή αργότερα. 


Μέχρι σήμερα, η τιμή διαμορφώνεται με βάση το μέσο όρο από τις τρεις χαμηλότερες που ισχύουν στις χώρες της Ε.Ε. Το υπουργείο Υγείας σχεδιάζει ο μέσος όρος να προκύπτει από τις τρεις χαμηλότερες των 19 κρατών που ανήκουν στην Ευρωζώνη, ώστε να μην περιλαμβάνονται χώρες όπως η Βουλγαρία ή η Ρουμανία που συχνά κρατούν χαμηλά την τελική τιμή. 

Πρόσφατα ο σημερινός ΥΥ, ο κύριος Ξανθός αναγνώρισε σε ομιλία του πως η πολιτική που εφαρμόστηκε επί 7-8 χρόνια προκάλεσε στρεβλώσεις, προβλήματα, παρενέργειες και πως έχει εξαντλήσει τα όρια της χωρίς να παράγει τίποτα θετικό και έχοντας οδηγήσει, ειδικά τον τομέα του φαρμάκου, σε ένα πολύ οριακό σημείο και πολλαπλά αδιέξοδα. «Πρόθεση μας, λοιπόν, είναι να επιδιώξουμε τις εφικτές διορθωτικές κινήσεις που θα επιτρέψουν να δώσουμε το σήμα ότι σε αυτό τον πολύ ευαίσθητο χώρο έκλεισε ο κύκλος της διακινδύνευσης, υπάρχει μεγαλύτερη προβλεψιμότητα και κυρίως ότι αυτή την περίοδο δεν προωθούμε οριζόντια μέτρα αλλά προσπαθούμε να επιταχύνουμε κρίσιμες αλλαγές και μεταρρυθμίσεις διαρθρωτικού χαρακτήρα» υπογράμμισε ο Υπουργός Υγείας.



Συνεχίζοντας την τοποθέτηση του ο κύριος Ξανθός τόνισε «Για να αντιμετωπιστεί η ασυμμετρία, αυτό το δίπολο ανάμεσα στις αυξανόμενες υγειονομικές και φαρμακευτικές ανάγκες του πληθυσμού και στη στενότητα των πόρων, ζήτημα που αντιμετωπίζουν και χώρες πιο ισχυρές από εμάς διεθνώς, χρειάζεται να γίνουν κρίσιμες παρεμβάσεις. Καταρχήν στο πεδίο της αξιολόγησης - αυτό που νομοθετήσαμε πριν λίγο καιρό είναι πολύ σημαντικό βήμα και μέλημα μας είναι να ενεργοποιηθεί όσο το δυνατόν πιο γρήγορα ο μηχανισμός αξιολόγησης της φαρμακευτικής καινοτομίας (HTA) ώστε να μετατοπιστεί επιτέλους η συζήτηση από το κόστος στη θεραπευτική αξία ενός φαρμάκου- από κοινού με την αναβαθμισμένη διαπραγμάτευση των τιμών αποζημίωσης και σε συνδυασμό με τα θεραπευτικά πρωτόκολλα και τα μητρώα - την ενσωμάτωση των οποίων στο σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης επιταχύνουμε αυτή την περίοδο - νομίζω ότι μπορούμε να προσδοκούμε σε ένα καλύτερο «μίγμα» πολιτικής πιο βιώσιμο και πιο αποτελεσματικό για τους πολίτες». Κλείνοντας το χαιρετισμό του ο Υπουργός Υγείας τόνισε πως και από την πλευρά τόσο του ΕΟΦ όσο και από την πλευρά του ΕΟΠΥΥ καταβάλλεται μια πολύ συστηματική προσπάθεια για να γίνει το καλύτερο δυνατό. «Έντιμα, καθαρά και χωρίς συμφωνίες «κάτω από το τραπέζι» . Έχουμε εγκαινιάσει μια διαδικασία θεσμικού διαλόγου με τη φαρμακοβιομηχανία και νομίζω ότι διάθεση ειλικρινούς συνεργασίας υπάρχει απ’ όλες τις πλευρές. Η κρίση μας έχει κάνει ωριμότερους και κανείς δεν μπορεί να αναπολεί την προηγούμενη περίοδο της ασυδοσίας.»



Από την άλλη πλευρά η φαρμακοβιομηχανία τονίζει ότι το 2018 φαίνεται ότι θα αποτελέσει τροχοπέδη για την καινοτομία με αναπόφευκτες και οδυνηρές επιπτώσεις για όλους, με καθυστέρηση από 2 έως και 4 χρόνια εισόδου των νέων φαρμάκων, καθώς εφαρμόζεται 25% τέλος εισόδου στα νέα φάρμακα, τίθενται εξωτερικά και εσωτερικά κριτήρια αξιολόγησης νέων φαρμάκων και βρίσκεται υπό σύσταση η επιτροπή ΗΤΑ που σε συνδυασμό με την επιτροπή διαπραγμάτευσης, θεσπίζει σαν βάση έκπτωσης το 39% χωρίς να λαμβάνει υπόψη τη θεραπευτική αξία των φαρμάκων! 
Οι ανάγκες των ασθενών πρέπει να καλύπτονται με επιστημονικούς και όχι λογιστικούς όρους.

πηγη.medlab.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

      Ευχές του Προέδρου του ΠΦΣ, κ. Απόστολου Βαλτά, για την νέα χρονιά